توربوشارژ یا سوپر شارژ

هدف هر دو سیستم سوپرشارژ و توربوشارژ تزریق هوای بیشتر برای احتراق بهتر موتور می باشد ولی عملکرد آن ها با هم متفاوت است در ادامه به این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

توربوشارژ یا سوپر شارژ

تفاوت سوپرشارژ و توربو شارژ

توربوشارژ نیروی مورد نیاز خود را از فشارگاز های خروجی تامین می کند اما نیروی مورد نیاز سوپر شارژ مستقیم توسط موتور از طریق تسمه و پولی میل لنگ تامین می گردد مانند واتر پمپ . 

مزایا و معایب توربو شارژ نسبت به سوپر شارژ 

به علت این که توربوشارژ ها از فشار گازهای خروجی استفاده می کنند بازدهی بهتری دارند و در عوض سوپر شارژ ها به علت این که مستقیما از قدرت موتور استفاده می کنند مقداری از قدرت موتور را کاهش می دهند. در آن سو توربو شارژ ها چون تا حدودی باعث مسدودی گازهای خروجی و ایجاد فشار منفی می شوند باعث ایجاد حرارت بیشتری در موتور می شوند.

مزایا و معایب سوپرشارژ نسبت به توربو شارژ

نصب سوپرچارجر آسانتر و کم هزینه تر است زیرا نیازی به تغییر در سیستم خروجی موتور نیست. از آنجایی که سوپرچارجر نیروی خود را مستقیما از پولی میل لنگ دریافت می کند مشکل تاخیر یا لگ بسیار کمتر از توربوچارجر است زیرا نیازی به بالا رفتن دور موتور و افزایش فشار گازهای خروجی ندارد و به همین دلیل موتورهای مجهز به سوپرچارجر منحنی گشتاور صافتری دارد و برای رانندگی شهری مناسبتر است.